Recensie: De flow van het geluk – Emma Seppälä

Gebruik de wetenschap van het geluk voor blijvend succes in je leven

De rode rand en de regenboog op de voorkant van het boek roepen bij mij vrolijkheid op, hoewel ik ook zin krijg de regenboog uit te knippen omdat er een schaartje bij staat. Het boek omvat 254 pagina’s, waarvan 43 (!) aan referenties. Het boek leest makkelijk weg en de wetenschappelijke onderzoeken die worden aangehaald zijn toegankelijk omschreven.

De schrijfster probeert ons met het boek te laten inzien dat steeds sneller, efficiënter en harder werken, ons beoogde succes en geluk op de lange termijn niet gaat werken. We zijn er van overtuigd dat op die manier werken juist wel vruchten zal afwerpen, later. Alleen zijn we niet bewust van de kosten die we er nu voor maken, ons huidige geluk krijgt weinig aandacht en ons welzijn lijdt eronder. En bovenal, zo stelt Seppälä, gaat het ook nog ten koste van onze productiviteit. Hoe heeft de schrijfster dit onderbouwd en wat is het antwoord erop? Hier was ik wel nieuwsgierig naar geworden, omdat het in mijn ogen een van de vele auteurs is die ons probeert te vertellen dat het allemaal anders moet.

Het boek is ingedeeld in zes hoofstukken, die als sleutels dienen voor geluk en succes. De sleutels zijn: leef ( of werk) in het hier en nu, je veerkracht aanboren, energiemanagement, nietsdoen, wees lief voor jezelf, en compassievol zijn voor anderen. De hoofdstukken hebben andere titels maar omvatten de zes sleutels. Per hoofdstuk legt de schrijfster eerst uit hoe een thema, bijvoorbeeld energiemanagement, op een verkeerde manier in ons leven wordt toegepast en hoe dit zich uit. Een voorbeeld: bij de sleutel ‘energiemanagement, wordt er aandacht gegeven aan hoe we overspannen kunnen worden of energie verliezen aan emoties met hoge intensiteit, aan het uitoefenen van zelfbeheersing en aan hoog - intensieve negatieve gedachten (zie hoofdstuk 3). Hierdoor voelen we ons uitgeput aan het eind van de dag terwijl we ons fysiek niet of nauwelijks hebben ingespannen.

Het thema (sleutel) wordt besproken aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en hoe de negatieve kant ervan in ons leven tot uiting komt. Vervolgens tracht de schrijfster een antwoord te geven op hoe we het anders kunnen doen, en dit met name door de focus te leggen op toename van geluk en dit helpt weer tot het vergroten van je succes, - want geluk en succes gaan hand in hand; en geluk is dus niet een gevolg van succes zoals we vaak denken, aldus Seppälä. Via deze opbouw, van uitleg en wetenschappelijke onderbouwing naar de toepasbaarheid van de sleutel, worden alle zes sleutels besproken.

Het vernieuwende in dit boek, wat mij betreft, is de andere manier van kijken naar de relatie tussen geluk en succes. Ze zijn niet elkaars gevolg maar gaan juist hand in hand. Het hele boek draait hierom en ik vind dat de schrijfster dit overtuigend en vooral duidelijk onderbouwt. Ze maakt veel gebruik van wetenschappelijk onderzoek en onderliggende theorieën, wat dit boek onderscheid van de vele andere zelfhulpboeken met soortgelijke thema’s. Ik kan me wel gedeeltelijk vinden in de gedachte dat geluk en succes samengaan en elkaar versterken. En toch blijft het boek niet echt hangen. Op de een of andere manier valt het voor mij niet goed samen en is het toch ook weer een zelfhulpboek met hoe je het allemaal ‘moet’ doen om dat gewenste geluk en succes te behalen. Het was mijn inziens mooier en sterker geweest als de schrijfster het had gelaten bij haar overtuigingen en wetenschappelijke onderbouwingen en er meer vrije ruimte in had gelaten om de lezer een eigen interpretatie eraan te laten geven.

Al met al is het een boek dat makkelijk wegleest, hier en daar vernieuwende inzichten brengt en je aan het denken kan zetten. Ook de zogenaamde sleutels zijn goed uitvoerbaar. Er zullen zeker mensen zijn die zich herkennen in het maar doorgaan en het grote geluk koppelen aan een prestatie. Voor die mensen, en voor iedereen die via een ander pad succes wil halen, is dit een leuk en toepasbaar boek. Door de wetenschappelijke onderbouwing kan het je misschien meer overtuigen om je succes, in combinatie met het vergroten van je geluk, eens op een andere manier aan te pakken. Want uiteindelijk weten we allemaal stiekem wel dat ons over de kop werken en al het andere in het leven naar de achtergrond duwen, ons niet gelukkig zal maken op de lange termijn. En dus ook niet succesvol, volgens Seppälä.

Mo Landsman, Studente Master Klinische Psychologie aan de Open Universiteit: www.chronisch-flexibel.nl