Blogs

Bloggers blijven u informeren over de stand van zaken over Positieve Psychologie. Wilt u op de hoogte blijven meld u dan aan voor ToPPics de gratis nieuwsbrief.

4 inzichten voor levensgeluk

Wie gelukkig wil worden is verplicht dankbaarheid te tonen voor wat hij heeft. Tot die conclusie komt een reeks auteurs van boeken over geluk, waaronder Dr. Niven David, Ed Diener en Gretchen Rubin.

Het inzicht dat appreciatie tonen, genieten van het hier en nu, en geluk in de toekomst anticiperen je gelukkig maakt is enigszins cliché, maar enkel omdat het keer op keer terugkomt als een cruciale pijler van levensgeluk.

Mensen die de tijd nemen om de schoonheid rondom hen te appreciëren zijn gelukkiger (volgens onderzoek van Dr. David zelfs 12% gelukkiger) dan mensen die er geen moment bij stilstaan en alles tegelijk proberen te doen. Geluk vereist immers concentratie op het mooie en het positieve in het leven. Het verschil voel je bovendien zelfs al na een week (Winifred Gallaghert).

Drie groepen vrijwilligers maakten een week lang met regelmaat wandelingen:

  • De eerste groep moest tijdens die uitstapjes focussen op negatieve zaken zoals graffiti en vuilnis. Na afloop van het experiment voelden deze mensen zich ongelukkiger dan ervoor.
  • De tweede groep concentreerde zich op positieve dingen als zonneschijn, bloemen en glimlachende voorbijgangers. Deze vrijwilligers voelden zich achteraf beduidend gelukkiger.
  • De derde groep wandelde gewoon voor de beweging en scoorde qua geluk iets tussen de twee.

De conclusie van de onderzoeksleider: “Je krijgt waar je naar zoekt. Je kan jezelf trainen om het geluk te vinden dat gewoon voor het grijpen ligt in plaats van passief af te wachten tot het naar je toe komt.”

Appreciatie voor het dagdagelijkse
Dagelijkse wandelingen zijn natuurlijk niet absoluut noodzakelijk om gelukkiger te worden (ze vormen wel een uitstekende strategie). Eenvoudiger is om in je dagdagelijkse leven regelmatig even te stoppen of te vertragen, appreciatie op te brengen voor waar je mee bezig bent en je bewust te worden van de vergankelijkheid van het moment. Hier een gewoonte van maken, doet je kansen op depressie dalen en je geluksgevoel stijgen, aldus Sonja Lyubomirsky.

Nog gelukkiger word je door je eigen appreciatie en geluk te delen met anderen en zelf deel te nemen in dat van je naasten. Maar wat als er geen goed nieuws is om te delen? Volgens Lyubomirsky kan je dan samen mooie herinneringen oprakelen en anticiperen dat er toch nog veel goeds in het vooruitzicht ligt. Niet enkel maakt dat jullie beiden gelukkiger in het hier en nu, maar het versterkt ook jullie band.

4 inzichten voor levensgeluk
Gretchen Rubin vat met haar eigen systeem voor levensgeluk de bovenstaande inzichten uitstekend samen:

  1.  Anticipeer met plezier
  2. Geniet van het moment terwijl het zich voltrekt
  3. Druk je geluk expliciet uit tegenover jezelf en anderen
  4. Reflecteer over geluk in het verleden

Kan het nog eenvoudiger dan dat?

Bron: Express.be


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Neem de code over

J Steijnebrugh - 14 september 2019

Heel erg nodig dit. De mens is evolutionair ingesteld op gevaar. Positiefs is geen nieuws dus. Dat moet je bewust zoeken zeker als je depri bent, dat helpt!


Daan roozen - 25 mei 2018

ik vind deze post matig 0/10

    Uw internetbrowser is verouderd.

    Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.