Blogs

Bloggers blijven u informeren over de stand van zaken over Positieve Psychologie. Wilt u op de hoogte blijven meld u dan aan voor ToPPics de gratis nieuwsbrief.

woensdag 12 september 2018

Boekrecensie Faalkracht – in drie stappen van lef naar laf

Heb je last van faalangst? Of heb je last van beperkende gedachten die voorkomen dat je eens wat nieuws probeert of risico durft te nemen? Dit boek van Michel Taal tracht op deze vragen en belemmeringen een antwoord te geven, namelijk de faalkracht-methode.

Het is compact rood boekje. Het omvat 96 pagina’s en het begint met een kickstart (oefening)en de inleiding. Je dient na het lezen van de inleiding het boek om te draaien en daar verder te lezen. Het idee hierachter is je faalangst om te draaien in faalkracht. Hier worden vervolgens drie stappen uitgewerkt die je helpen om faalkrachtig te worden. De eerste stap gaat over het aanvaarden van het probleem (beperkende gedachten en faalangst beperken je potentieel), gevolgd door stap twee die gericht is op het begrijpen van de oplossing (je kunt je beperkende gedachten doorbreken met continu gecontroleerd falen). Het eindigt met stap drie waarin de oplossingen worden uitgevoerd (het recept om failure targets te creëren). De stappen worden ondersteunt met praktijkvoorbeelden.

Je kan je lef vergroten via deze drie stappen die gebaseerd zijn op het gecontroleerd falen. In het voorbeeld van de kickstart, die je met vrienden kan uitvoeren, draait het erom dat je afgewezen wordt als je iemand aanspreekt. Degene die als laatste wordt afgewezen dient een rondje te geven. Dit is een voorbeeld van een failure target; juist dat waar je bang voor bent, word je doel en bij het uitvoeren van het gedrag dat je wil (iemand durven aanspreken) word je beloond (biertje).

Op zich vind ik het idee wel goed bedacht en redelijk uitgewerkt, met name de gedachte dat je beloont wordt voor dat wat je juist eng vindt of vermijdt. Het boekje kan je zeker prikkelen om wat meer risico te nemen, helemaal als je beperkt wordt door belemmerende gedachten of angsten. Het stimuleert om in kleine beetjes te falen. Toch denk ik dat er meer uit te halen valt. De nadruk ligt erg op het nemen van risico terwijl het naar mijn idee eigenlijk ook gaat over het doorbreken van gewoonten of het veilige pad te nemen. Daar had de schrijver wat mij betreft meer uit kunnen halen met het idee van het gedoseerd falen in het (dagelijks) leven. Hierdoor is het naar mijn idee makkelijker om faalkracht toe te passen en het meer nemen van risico’s zo meer natuurlijk gaat.

Kortom; om jezelf faalkrachtig te maken door gecontroleerd te falen kan dit een manier zijn om meer risico te nemen. Daar kan dit boekje je bij helpen. En op de voorkant van het boek staat dat het 100% succes gegarandeerd is. Mocht dit niet zo zijn dan krijg je je geld terug (wel binnen twee weken). Ook een vorm van gecontroleerd falen.

Mo Landsman, studente Master Klinische Psychologie aan de Open Universiteit

Over de auteur: Mo Landsman