Blogs

Bloggers blijven u informeren over de stand van zaken over Positieve Psychologie. Wilt u op de hoogte blijven meld u dan aan voor ToPPics de gratis nieuwsbrief.

donderdag 28 maart 2019

Boekrecensie: Parels in de modder

Worstel je met verslavingsproblemen of is er iemand in je omgeving die een verslaving heeft? Mogelijk kan dit boek je helpen hier beter mee om te gaan.

Op de donkere kaft staat een parel boven de titel - parels in de modder – afgebeeld. Een krachtige titel met een krachtige en ondersteunende kaft. Het boek bestaat uit twee delen waarbij het eerste deel gaat over het leven van de schrijfster als verslaafde. Vervolgens geeft de schrijfster een inkijkje hoe het is om te leven met een partner met een verslaving. In deel twee ligt de focus vooral op de waardevolle inzichten van de schrijfster en hoe je met kleine stapjes tot grote veranderingen kan komen. Benard is gaan werken in de verslavingspsychiatrie. Het boek beslaat 201 pagina’s en de illustraties zijn gemaakt door dakloze kunstenaars.

Benard schrijft op een prettige en snelle manier en ik voelde me meegenomen in de wereld van de verslaving. Ze beschrijft in het eerste deel van het boek treffend hoe het leven van een verslaafde - in haar geval aan de cocaïne en heroïne - eruit ziet. De worsteling van het clean willen zijn en tegelijkertijd de zucht naar het middel spelen daarbij een grote rol. Ook haar relatie met een verslaafde man geeft een goed beeld hoe het is om machteloos te zijn in het helpen van een verslaafde. Uiteindelijk is de schrijfster van haar cocaïne- en heroïne verslaving afgekomen en is in de verslavingspsychiatrie gaan werken.

Het tweede deel omvat handvatten om een gelukkig en verslavingsvrij leven te leiden. Deze handvatten en inzichten komen in korte stukjes aan bod. Hierin zijn eveneens opdrachtjes voor jezelf  verweven (bv Geef jezelf dagelijks een complimentje). Juist door de korte stukjes en sub kopjes vond ik dit deel een stuk minder prettig om te lezen. Het oogde wat chaotisch en gehaast. Af en toe vond ik het wat van de hak op de tak springen. Wel legt de schrijfster in sommige delen wat meer uit waarop haar inzichten zijn gebaseerd, zoals de piramide van Maslow die stelt dat een bepaalde behoefte eerst vervult moet zijn om een volgende behoefte te kunnen vervullen. Zo dienen we eerst voedsel en veilig onderdak te hebben voor we aan een volgende behoefte kunnen denken. Dit zijn goede stukken die helpen te begrijpen waar de schrijfster heen wil. Ook de aandacht op onbewuste processen heeft een toegevoegde waarde alsook de invloed van affirmaties (bv ik ga dankbaar door het leven).

Wat ik duidelijk minder vind aan dit boek is de aandacht op een Hogere kracht waarbij de schrijfster doelt op het geloof in een kracht groter dan jezelf, die niet tastbaar is maar je steunt en waar je een verbinding mee voelt. Dit komt op mij wat zweverig over. Hierdoor was mijn motivatie om het boek uit te lezen wel afgenomen. Dit is voor iedereen verschillend en de relatie met een Hogere kracht kan voor een ander juist helpend zijn.
Daarnaast heb ik bezwaar tegen het feit om problemen als uitdagingen te zien. Benard stelt dat dit beter zou werken omdat dit voorkomt jezelf als slachtoffer te zien. Ik vind dit erg kort door de bocht en ik ben het er niet mee eens. Ik begrijp wel wat de schrijfster wil zeggen alleen denk ik dat dit niet goed overkomt. Daarnaast is een (ernstige) verslaving wel degelijk een probleem en dan is het goed om hulp te zoeken. Dat betekent niet dat je jezelf daarmee als slachtoffer neerzet, ik denk eerder het tegendeel. Ik vraag me wel af of iemand die verslaafd is dit boek zal lezen.

Al met al een boeiend boek als je meer wil weten hoe het leven van een verslaafde eruit ziet en als je zelf aan de slag wilt om een betere versie van jezelf te worden, zoals Benard het zelf omschrijft. Om je parels in de modder te vinden die je verder kunnen helpen. Het is een boek met tips en handvatten voor mensen met of zonder verslavingsproblematiek, die een positieve verandering in gang willen zetten.

Mo Landsman, studente Master Klinische Psychologie aan de Open Universiteit