Blogs

Bloggers blijven u informeren over de stand van zaken over Positieve Psychologie. Wilt u op de hoogte blijven meld u dan aan voor ToPPics de gratis nieuwsbrief.

Boemeltrein naar droomland

Heb jij een droom? Zo’n droom die je gaat vervullen als je later groot bent of met pensioen bent gegaan? Die droom bedoel ik. En die droom raakt vaak in vergetelheid.. helaas. Zo’n droom heb ik ook, voor later.  Onze dromen zijn vaak te groots of te ver weg waardoor ze geen plek in het heden krijgen. Hoe kan het toch dat we die droom zo verloren laten gaan en hoe kunnen we toch die gewenste toekomstdroom blijven koesteren en toepassen in ons dagelijkse leven?

Gewenste toekomst
Binnen de oplossingsgerichte therapie (Bannink, 2013) ligt de focus op wat werkt en op de gewenste toekomst. ‘Waar hoop je op?’ en ‘Hoe weet je dat je daar bent?’ alsook ‘wat werkt (al)?’ zijn voorbeelden van vragen die er worden gesteld. Als ik deze vragen aan mezelf zou stellen met betrekking tot mijn droom, wat is dan mijn antwoord? Het antwoord klinkt vrij simpel: mijn boek ligt in de winkel. Grote wensdroom, i know! Is dit haalbaar? En zo ja, hoe nu verder? Laten we beginnen met een reality check.

Reality check
Als ik denk aan mijn gepubliceerde boek, voel ik een glimlach en denk ik aan toen ik ongeveer tien jaar was, en besloot ooit een boek uit te geven. Ik zou graag dit (optimistische) boek schrijven, om anderen te helpen hun kwaliteit van leven te vergroten.

Hoe haalbaar is mijn droomboek nu eigenlijk? Via mentaal contrasteren (Bannink, 2016)) kun je je gewenste doel ( boek ligt in de winkel) vergelijken met de obstakels of belemmeringen die je van deze droom afhouden. Je zoekt als het ware het contrast tussen deze twee. Dit zet je aan het denken hoe je je doel wel kan bereiken. Begin als eerste je voor te stellen wat de positieve uitkomsten zijn als je doel is bereikt. Bedenk vervolgens dingen die je weg er naar toe belemmeren. Wat zijn deze obstakels, wat heb je nodig om deze hobbels te overwinnen? Zo concreet mogelijk en wanneer dit zich vooral voordoet. Zo heb ik bijvoorbeeld veel meer onrust ‘s middags dan in de ochtenduren. Dus is het voor mij het beste om in de ochtenduren achter een laptop te zitten. Op deze manier kan het je dus helpen je dagen beter te structureren en om aan je doelen te werken op momenten dat het je het beste lukt. Om dit nog concreter te maken, zet je dit om in een als-dan- constructie, gericht op de obstakels. Zo zou ik even een kopje thee kunnen gaan maken als ik te onrustig ben.  

De boemeltrein
Hoe geven we die toekomstdroom nu is ons dagelijkse leven? Ik noem dat de boemeltrein. We gaan via het groot denken (turbo sneltrein) naar het klein doen (baby-stapjes)) en dat doen we door de boemeltrein te nemen. Het belangrijkste is dat je bewust bent van je doel en bedenkt hoe je via welke babystapjes je dit doel uiteindelijk bereikt. Altijd al die verre reis willen maken? Lees erover, kijk een documentaire of wat dan ook. Aan elke droom gaat een trip vooraf; de boemeltrein. Stap op die boemeltrein en geniet van het uitzicht en stap uit op alle tussenstations. Er zijn zoveel alternatieven die kunnen bijdragen aan het eindstation en de route erheen is al een droom op zich! Mijn boemeltrein is dat ik meer bezig wil zijn met schrijven, creëren en stoeien met teksten. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Op vaste tijden (ochtenduren), vaste plek (werkkamer) aan teksten werken. En dit hoeft niet in mijn droomboek te passen. Stukje schrijven voor mijn website, een boeiend boek lezen, knutselen aan de website, deze verbeteren en updaten, een schrijfworkshop volgen etc. Nog specifieker; op maandagmorgen werk ik van 9 uur tot 12 uur aan de website. Op dinsdagmorgen verdiep ik me in onderwerpen, op het internet, lees ik boeken en artikelen. And so on! En als het me niet lukt op maandagmorgen te werken aan de site, haal ik die op woensdagmiddag in of doe ik iets wat er wel mee te maken heeft, zoals een artikel lezen.

Elke dag een baby-stapje en dat doe ik eigenlijk ook wel, alleen vergeet ik vaak dat het een minuscuul stukje is van het grote geheel. Nu ben ik me er wel weer heel erg van bewust hoeveel energie het geeft om te denken en te werken aan het grote doel. Vanaf nu ga ik mezelf er vaker aan herinneren dat elke letter bijdraagt aan het droomboek, en hier elke dag een klein beetje aan bijdraag. Wie weet is het schrijven op zich wel mijn droom. Zo ook deze blog en de boekrecensies die ik schrijf voor Tijdschrift Positieve Psychologie. Want uiteindelijk is het heden ook je toekomst en leef ik dus stiekem al mijn droom!  Welke boemeltrein neem jij?!

Om je te motiveren om in actie te komen kan dit interview met Marcel van Driel, de schrijver van ‘ Geen tijd, geen geld, toch doen’, je helpen om alle excuses te dumpen en om op de boemeltrein te stappen! 

Referenties

Bannink, F.P. (2016). Positieve psychologie, de toepassingen. Amsterdam: Boom.
Bannink, F.P.  (2013). Oplossingsgerichte therapie. In: E.Bohlmeijer, L. Bolier, G. Westerhof & J.A. Walburg. Handboek voor positieve psychologie: theorie, onderzoek en toepassingen, 2e druk ( pp. 341-354). Amsterdam: Boom

Mo Landsman, Studente Master Klinische Psychologie aan de Open Universiteit
www.chronisch-flexibel.nl


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Neem de code over

Karel Burgs - #date#

Ja dit werkt. Na psychoses en vrij zinloze behandelingen ben ik ook op deze manier een strategie op gaan zetten om mijn gewenste en haalbare doelen zelfstandig te realiseren en met vallen en opstaan in eigen tempo ben ik een heel eind gekomen.

    Uw internetbrowser is verouderd.

    Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.