Blogs

Bloggers blijven u informeren over de stand van zaken over Positieve Psychologie. Wilt u op de hoogte blijven meld u dan aan voor ToPPics de gratis nieuwsbrief.

Schrijven heelt en maakt gezond

Auteur(s)
Alexandra Smith

Heb je weleens dagboek bijgehouden? Ik heb het in meerdere periodes van mijn leven gedaan. Op de een of andere manier vooral in die periodes dat het minder goed met mij ging in mijn leven. Ik sprak dan niet mijn diepste gevoelens uit aan mensen, maar schreef ze op in mijn dagboek. Herkenbaar? Geef jezelf dan een schouderklopje. Schrijven over vervelende gebeurtenissen kan namelijk voorkomen dat je gezondheidsklachten ontwikkelt.

Mensen die trauma’s in hun jeugd hebben ervaren, hebben meer kans om ernstig ziek te worden op latere leeftijd. Dit is een bekende conclusie van de Adverse Childhood Experiences Study. Het verwerken van trauma’s en negatieve ervaringen is dus belangrijk, maar wat is de beste manier hiervoor? In ieder geval het praten of schrijven erover. En vooral dit laatste is aantrekkelijk voor mensen die hun diepste gevoelens liever aan het papier toevertrouwen dan aan een persoon.

James W. Pennebaker is een psychologieprofessor van de University of Texas en deed de afgelopen decennia divers onderzoek naar het gezondheidseffect van wat hij “expressief schrijven” noemt, ofwel het schrijven over negatieve gebeurtenissen of trauma’s en de emoties hierbij. In het boek “Expressive Writing, words that heal” concluderen hij en collega John F. Evans aan de hand van divers onderzoek onder meer dat expressief schrijven de werking van je immuunsysteem positief bevordert en dat je aanzienlijk minder vaak een arts bezoekt. Daarbovenop maakt expressief schrijven chronisch zieken minder ziek en is het zo stress verminderend dat vlak na het schrijven een lagere bloeddruk en hartslag wordt waargenomen.

James W. Pennebaker 

Maak dus van je hart geen moordkuil en schrijf gerust over negatieve gebeurtenissen. Het is letterlijk en figuurlijk gezond en op de langere termijn kan het zelfs voorkomen dat je ernstig ziek wordt.

Alexandra Smith (1975) van Fabel is zelfstandig verhaalcoach en storytellingexpert. Ze behaalde het certificaat The Science of Happiness bij de University of Berkeley en schrijft over storytelling en geluk.


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Neem de code over

David Jan van Stolk - 12 juli 2016

Al jaren gebruik ik in trainingen de 'Reflectieladder 'van James Pennebaker om deelnemers te laten schrijven over wat ze net meemaakten en stap voor stap hun ervaringen gevoelens te laten ordenen en met zich zelf in gesprek te gaan. Een heel praktisch instrument.


willem van erp - 02 juni 2016

Helemaal eens met dit nieuwsitem. Schrijven voor jezelf heelt en een dagboek is gelukkig bestemd voor 'your eyes only'. Knal het er maar lekker uit. (mijn variant op een uitspraak van Groucho Marx: 'outside of a dog your diary is your best friend. Inside of a dog it is too dark to read (your diary).'

    Uw internetbrowser is verouderd.

    Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.