Blogs

Bloggers blijven u informeren over de stand van zaken over Positieve Psychologie. Wilt u op de hoogte blijven meld u dan aan voor ToPPics de gratis nieuwsbrief.

woensdag 08 december 2021

Warm digitaal: positief & verbindend communiceren via het internet

Waar vroeger een spontaan bezoekje aan huis bij vrienden een vanzelfsprekende manier van contact hebben was, zo is whatsappen in de huidige tijd de methode geworden om verbinding te houden met vrienden, familie, sport- , en hobbygroepjes en zelfs met de gemeente of de bakker. Zelf whatsapp ik ook dagelijks, met vrienden, bekenden en buurtgenoten, maar ook met instanties. Juist door de grote hoeveelheid aan groepen en contacten op whatsapp, lijkt het soms qua taalgebruik of intentie niet veel meer uit te maken of het een functionele app is of een vorm van gezellig contact. Hoe kunnen we betekenisvol, verbindend en met warmte onze contacten onderhouden via de digitale weg? Wat kan de manier van reageren en woordkeuze hier aan bijdragen

 

Digitaal communiceren

Het internet heeft een steeds grotere plek in ons dagelijks leven gekregen. We shoppen online, we netflixen wat af, we mailen en whatsappen de hele dag door en zoomen is het nieuwe thuiswerken. Hierdoor worden deze vormen van contact steeds vanzelfsprekender en lijken ze een spontaan bezoekje of zomaar even bellen te verdringen. Ook het communiceren met instanties gaat steeds vaker via de mail, chat,- of whatsapp. Je kan de gemeente een whatsapp sturen als er ergens graffiti op een muur is gespoten en over je verzekering kun je vragen stellen via de chat of email. Dit is natuurlijk allemaal heel handig,  want je kan een mail sturen wanneer je wilt en een appje naar de gemeente is zo verstuurd.

 

Digitaal contact met instanties en familie of vrienden

Wat mij opvalt is dat de berichten die ik stuur naar instanties vaker op een meer vriendschappelijke manier worden beantwoord. Daar waar eerder stond ‘Geachte mevrouw’, staat nu ‘Beste Mo’. Zelf vind ik dat wel prettig, omdat ik merk dat instanties toegankelijker zijn geworden doordat ze meer en beter bereikbaar zijn via de digitale kanalen, en omdat het allemaal wat minder zakelijk is, voelt contact opnemen wat laagdrempeliger, althans zo ervaar ik het. De andere kant is dat het digitale verkeer met vrienden soms wat zakelijker en functioneler lijkt te worden. Ongetwijfeld komt dit door de vele berichten die we per dag versturen en ontvangen en omdat dit de voornaamste manier van communiceren is geworden. En dan bedoel ik vooral het whatsappen, sms-en etc., de korte snelle communicatie ;)

 

Whatsappen

Iemand stelt een vraag en die we beantwoorden met ‘ja of nee’, ‘is goed’ of met een duimpje ????. Eigenlijk niks gezelligs aan, maar het is wel praktisch en snel geregeld. De laatste tijd merkte ik dat ik deze manier van communiceren steeds vaker toepaste en dat dit steeds afstandelijker begon te voelen. Ik begon de verbinding te missen met mijn vrienden want de inhoud van de berichten werd functioneler en vertelde weinig over waar ze mee bezig waren. Daarnaast helpt de coronapandemie niet mee om goed verbinding te houden,  omdat we minder bij elkaar op bezoek gaan. Dus hoe kunnen we via de digitale weg toch verbinding ervaren met de naasten om ons heen

 

Positief communiceren

Een positief gesprek is goed voor je brein en daardoor zal je welbevinden toenemen. Dit geldt voor gesprekken face to face en net zo goed voor online gesprekken. Helemaal gedurende deze coronapandemie, waarin onze fysieke contacten minder zijn. Doordat we meer thuis werken, minder bezoek ontvangen of door ziekte, neemt het belang van positief communiceren via de online kanalen toe. Ik besloot een aantal weken me bewust te focussen op positief reageren en betrokken berichtjes te versturen naar vrienden.

Afgelopen weken heb ik mezelf steeds gecorrigeerd als ik een whatsapp bericht kort en functioneel wilde beantwoorden. Hierdoor merkte ik dat ik heel vaak de getypte tekst eerst moest wissen, om vervolgens op een positieve en verbindende manier te reageren. Ik vroeg naar hoe het ging, hoe iets was gegaan en vertelde iets over wat ik had meegemaakt, bijvoorbeeld. Ook reageerde ik vaker met ‘wat lief dat je daar naar vraagt’ of iets dergelijks. Het helpt om de berichten van anderen even met aandacht te lezen. Het was echt bijzonder om te merken dat het me goed deed en ik me meer betrokken voelde bij wat mijn vrienden aan het doen waren of hoe het met ze ging. Nog leuker was het om te merken dat zij eveneens meer dingen vroegen en uitgebreider gingen antwoorden, en foto’s stuurden van hun activiteiten. Anders gezegd: ik werd er blij van :)

 

Warm digitaal
Natuurlijk is er niks mis met kort antwoorden op een vraag via whatsapp of een ander medium maar het is fijn om daarnaast positieve en warme berichten naar elkaar te sturen. Helemaal in de donkere dagen en moeilijke tijden, zoals een coronapandemie. En als je naar deze twee verschillende manieren van reageren kijkt, dan voel je vast verschil in wat het met je doet. Warm digitaal communiceren is hartverwarmend. En ja, we zijn naar de Bond film geweest ; )

Tips om positief (online) te communiceren: positief communiceren (schoolvoorleiderschap.com)

 

Mo Landsman, studente Klinische Psychologie aan de Open Universiteit

Website: www.chronisch-flexibel.nl

    Uw internetbrowser is verouderd.

    Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.