woensdag 10 januari 2018

Boekrecensie Zin in je leven

positief ouder worden

De omslag oogt wat simpel en ouderwets door de groen/ roodgekleurde tekst en de afbeelding van een pen die een smiley aan vinkt. Het boek omvat 151 pagina’s, inclusief de verwijzingen naar de gebruikte literatuur. Het beslaat 18 hoofdstukken met uiteenlopende thema’s die te maken hebben met het positief ouder worden. Deze hoofdstukken zijn in willekeurige volgorde te lezen en bestaan uit interviews met deskundigen, verdieping uit vakliteratuur en de eigen en professionele ervaringen van de auteur, die psycholoog is en gespecialiseerd in goed ouder worden.

Aangezien we steeds ouder worden, en dit meestal als positief ervaren, is het van belang om te kijken naar hoe je als senior je kan blijven ontwikkelen. Daarvoor zijn nieuwe inspirerende bakens en richting-gevers nodig volgens de schrijver. Het doel van dit boek is om senioren te helpen om plannen en keuzes te maken, die kunnen bijdragen aan het verhogen van hun kwaliteit van leven op een aantal belangrijke levensgebieden. Zo wordt er bijvoorbeeld gewezen op het effect van het veranderen van je ‘mindset’ (geheel van overtuigingen). In plaats van dat je een dagje ouder wordt, je krijgt er jaren bij! Door positiever naar ouder worden te kijken, krijg je een positievere mindset, wat weer bijdraagt aan positieve doelen. En het actief plannen van korte en lange termijn doelen houd je in beweging en draagt bij aan je kwaliteit van leven.

De hoofdstukken beslaan verschillende levensthema’s die in het leven van een senior een rol spelen. Door vragen aan jezelf te stellen, kun je de kwaliteit van leven als senior vergroten. Vragen als ‘Hoe ga ik om met de grote vragen in mijn leven?’, ‘Zorg ik er voldoende voor dat mijn wensen gehoord worden?’ en vragen als ‘Hoe blijf ik me ontwikkelen na mijn pensioen?’, Heb ik de energie om te doen wat ik wil doen?’. Per hoofdstuk wordt een onderwerp besproken aan de hand van literatuur, een gesprek met een deskundige in dat vakgebied en de kennis van de schrijver zelf. Zo wordt in het hoofdstuk Mentaal vitaal uitgelegd dat hoe je over jezelf denkt in grote mate je zelfbeeld bepaald en je gedrag naar anderen en de wereld beïnvloedt. Zie je jezelf als een kwetsbare oudere of als een actieve, participerende oudere? Dit idee wordt verder uitgewerkt in een interview met een psycholoog. Een ander voorbeeld is het hoofdstuk over optimisme ‘Sunny side up’. Hierin wordt uitgelegd wat optimisme is, je kan een online optimisme-test doen en met een wetenschappelijke basis wordt duidelijk dat optimisme kan bijdragen aan positief ouder worden. Ook het fysieke aspect van ouder worden wordt in een hoofdstuk besproken en waarin een fysiotherapeut en een arts worden geïnterviewd over fysieke beperkingen en mogelijkheden. De thema’s als doodgaan, pensionering, uiterlijk, en weerbaarheid komen ook aan bod.

Het is een overzichtelijk boek, leest lekker weg en je kan de hoofdstukken los van elkaar lezen. Dit maakt het geschikt om de thema’s te lezen waar je vooral mee bezig wilt, zonder eerst het hele boek te hoeven lezen. Je kan het als een soort van zelfhulpboek zien, die je richting kan geven hoe je je leven als senior wilt leven. Op een verfrissende manier probeert de schrijver de senioren te mobiliseren en handvaten te rijken om positief ouder te worden! Dit met de ondersteuning van professionals uit verschillende werkvelden, met als doel je kwaliteit van leven te verhogen; genoegen en betekenis.

Het regelmatige gebruik van Engelse termen en zinnen kunnen voor sommige senioren lastig te begrijpen zijn. Hier had de schrijver de vertaling bij kunnen zetten. Het gebruik van vragenlijsten, documentaires en apps maakt het boek hedendaags. Deze worden via links van websites aangeboden. Ik vraag me wel af of de beoogde doelgroep deze hulpmiddelen zal gebruiken, laat staan of ze deze kunnen toepassen. De positieve kant van het boek is dat het ook geschikt is voor een jongere doelgroep, bijvoorbeeld de veertigers zoals ik. Zoals het hoofdstuk Mentaal vitaal is voor mij ook een onderwerp die een rol speelt, net als de thema’s over uiterlijk, optimisme en over plannen maken. Het zijn al met al alledaagse thema’s die in meer of mindere mate in iemands levensloop spelen. In het boek worden deze onderwerpen vooral gekoppeld aan de senior, die zich wil blijven ontwikkelen en zin in het leven houdt.

Al met al vind ik het boek een aanrader voor de senior die actief bezig wil om positief ouder te worden!

Mo Landsman, studente Master Klinische Psychologie aan de Open Universiteit