BETERWETERS

Van lastige naar optimale interacties in de (g)gz

Auteur(s)
Fredrike Bannink  & René den Haan
Uitgever
Uitgeverij Boom
ISBN
9789089539199

In samenwerking met Uitgeverij Boom mogen we 5 exemplaren van dit boek weggeven! Deze weggeefactie loopt t/m donderdag 10 maart. Winnaars worden vrijdag 11 maart per e-mail geïnformeerd. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Klik hier om mee te doen aan deze weggeefactie!

De behandelaar speelt de hoofdrol in dit uiterst praktische boekje, al komt ook de patiënt, vooral in het hoofdstuk over patiënttevredenheid, uitgebreid aan het woord. Elk van de eerste zeven hoofdstukken wordt afgesloten met een korte puntsgewijze samenvatting voor wie vast een eerste indruk wil.   In het voorwoord wordt gesteld dat echte beterweters in positieve zin, behandelaars zijn die niet alleen weten welke aanpak werkt bij een gegeven probleem, maar ook welke samenwerkingsrelatie daar passend en helpend bij is.

Hoofdstuk 1
Beterweters, gaat over wat behandelaars en patiënten over elkaar zeggen, steeds gelardeerd met een aardige casus of een verhaaltje ter illustratie. Alleen al via de toon van de arts: wel of niet dominant klinkend, bleek voorspeld te kunnen worden wie wel en wie geen proces aan zijn broek kreeg. Minder dominant klinkend, met een bezorgde respectvolle intonatie (en een lach of grapje) werkt het best.

Hoofdstuk 2
astige interacties, beschrijft de valkuilen onzekerheid, irritatie, en ontmoediging, die ook wel tegenoverdracht genoemd worden. De onzekere gaat verwennen of extra steun geven, de geïrriteerde gaat de patiënt meer achter de broek zitten, en de ontmoedigde gaat zich terug trekken. Voor een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie adviseren de auteurs rekening te houden met de positie die de patiënt inneemt op de Roos van Leary, en de eigen positie te wijzigen van boven en samen naar onder en samen, en eigen negatieve gedachten uit te dagen.

Hoofdstuk 3
Optimale interacties, benadrukt het belang van het doel van de patiënt, dat meestal zelfvertrouwen en optimisme en weer je oude normale zelf zijn is, en dan pas vermindering van symptomen. Socratisch motiveren en motiverende gespreksvoering worden besproken, en het nut van het geven van complimenten. Niet alleen wat is er mis, maar vooral ook wat werkt er wel. In welk stadium van verandering zit de patiënt? Wat voor samenwerkingsrelatie is er: bezoekertypisch, klaagtypisch, of al klanttypisch? En hoe dient de behandelaar daar rekening mee te houden? Voelt de behandelaar irritatie, ontmoediging, of onzekerheid dan gaat de behandelaar er vaak ten onrechte van uit dat er al een klanttypische relatie is, en de patiënt al veranderingsbereid. Vergeet ook niet te vragen naar pretreatment change.

Hoofdstuk 4
De behandelaar in de hoofdrol, beschrijft zes manieren om een behandeling te laten mislukken, en zes manieren om een behandeling te laten slagen. Discrepantie tussen de theorie van de behandelaar en die van de patiënt, doorgaan als er geen verbetering is na de derde en zeker na de zesde sessie, een beperking als probleem zien, en het doel beschrijven in negatieve termen, zijn belangrijke valkuilen. Het hoofdstuk eindigt met zeven tips van Duncan voor patiënten die moeite hebben met hun behandelaars.

Hoofdstuk 5
Specifieke situaties, gaat over onvrijwillige patiënten, voortslepende behandelingen, onverklaarbare lichamelijke klachten, crisissituaties, en suïcidaal gedrag.

Hoofdstuk 6
Patiënttevredenheid, geeft tips van patiënten aan behandelaars, zoals: begin het contact met ‘wat wil je en wat heb je nodig’ i.p.v. te vertellen wat je als hulpverlener weet, wat het traject van de patiënt zou moeten worden, en wat jouw aanbod is. Laat vaste protocollen en standaard behandeltechnieken los en richt je op de patiënt in persoon.

Hoofdstuk 7
Opleiding, meldt o.a. dat uit de grootste RCT (randomized controlled trial) die ooit gedaan is naar relatietherapie bleek dat patiënten die behandelaars feedback gaven met de SRS (Session Rating Scale) een bijna vier keer zo grote klinisch significante verbetering bereikten dan patiënten die geen feedback gaven. In opleiding en supervisie dient meer aandacht te worden besteed aan een positieve focus op welbevinden en bouwen aan wat er goed gaat i.p.v. alleen herstellen wat er mis is.

Hoofdstuk 8
Veel gestelde vragen, geeft antwoorden op vragen als: wat als mijn patiënt geen behandeldoel kan formuleren, niets wil, iets wil dat niet goed voor hem is, een onrealistisch doel heeft, niet kan visualiseren, zegt ‘ik weet het niet’, niet wil praten over wat er gebeurd is of een geheim heeft, geen uitzonderingen op het probleem kan vinden, suïcidaal is, zegt ‘zegt u het maar u bent de expert’, een verklaring zoekt voor wat er mis is, alleen over zijn verleden wil praten, alleen maar over problemen praat, als er verslechtering of stagnatie optreedt, als ik geïrriteerd of ontmoedigd raak of me onzeker voel, als de patiënt geïrriteerd boos of agressief is, iets doet wat gevaarlijk schadelijk of onethisch is, zeer complexe problemen heeft, mijn advies niet opvolgt of zijn huiswerk niet doet, ik moet samenwerken met probleemgerichte collega’s? Eigenlijk wordt in deze 15 bladzijden met antwoorden het hele competentieprofiel van een goede therapeut geschetst!

Het boek besluit met een bijlage met alle oefeningen, een literatuurlijst, een lijst met websites, een trefwoorden register, een auteursregister, en een dankwoord. Ik heb van dit boekje genoten, en hoop ervan te blijven leren.

Dr. Hans Cladder, psychotherapeut

In samenwerking met Uitgeverij Boom mogen we 5 exemplaren van dit boek weggeven! Deze weggeefactie loopt t/m donderdag 10 maart. Winnaars worden vrijdag 11 maart per e-mail geïnformeerd. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Klik hier om mee te doen aan deze weggeefactie!


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Neem de code over

Monique van Eekeren - 07 maart 2016

Misschien niet handig om te zeggen maar als ik het boek niet win ga ik het zeker aanschaffen.


Ingrid Smit - 03 maart 2016

Deze introductie smaakt naar meer! Ik verwacht zonder meer iets met deze kennis te kunnen doen.


Monique veldt - 03 maart 2016

Eindelijk eens geschreven vanuit de client! Duidelijke en helder!


Jacqueline Hartman-Dries - 03 maart 2016

Graag ding ik mee naar het winnen van dit boek.


Daphne Berends - 02 maart 2016

Wat een fijn uitgangspunt, positiviteit en wat gaat er goed. Dan komt in mijn ervaring het werken aan verleden in langzame stapjes vanzelf vanuit de client.


Simone de Spa - 02 maart 2016

Ik zou dit boek graag lezen. Op dit moment heb ik een beterweter als coachee. Absoluut geen 'lastige client' voor mij, wel voor zichzelf ziet ze nu in. Blijven doen wat je deed, is blijven krijgen wat je kreeg. Mooi inzicht, en dan....ik ben benieuwd naar de oefeningen zodat ik mijn plan van aanpak daar beter op af kan stemmen.


Astrid Berendsen - 02 maart 2016

Weerstand ontmoet ik dagelijks in mijn werk. Mensen die zich overgeleverd voelen aan het ziektebeeld maar niet weten hoe zij hier mee om moeten gaan. En dan nog die betweters van behandelaars om zich heen krijgen.


Dineke Ooms - 02 maart 2016

Meer kennis over dit onderwerp kan ik altijd gebruiken. Er bestaan geen lastige cliënten, alleen lastige interacties.


R. Adams - 01 maart 2016

Het feit dat ik meeding wil betekent écht niet dat jullie me iets kunnen leren, maar het iemand kado geven is goed voor mijn status als altruist.


Viola - 01 maart 2016

Ik wil er gewoon graag meer over weten! Dan weet ik beter, maar ik weet het niet beter!


Stefanie Terpstra - 01 maart 2016

Ik ben zo'n patiënt geweest, die zei:"Ik weet het niet". Dat was alles behalve tegenwerking". De vragen kunnen aangepast. Dat deed men niet, het werd als slechte medewerking gezien en ondermijning van je therapie. Ik wilde echt vooruit en meewerken! Ik word nu therapeut, en ben benieuwd naar het boek, zodat ik niet dezelfde fouten hoef te maken als mijn therapeuten.


M.G.J. Kramer - 01 maart 2016

Mooi vertrekpunt, goede basis voor uitstekende patiēnt-behandelaars relatie!


Clariska van Biessum - 01 maart 2016

Ontzettend herkenbaar en interessant voor binnen mij als (drama)therapeut. Wil me hier graag verder in verdiepen! :)


Ingrid Graat - 01 maart 2016

Een leven lang leren ook al ben ik sinds kort gestopt met werken binnen de GGZ.


Colinda - 01 maart 2016

Een geweldig boek voor mijn portfolio! Moet 40 boeken lezen, wat zou het fijn zijn om Beterweters te kunnen bestuderen en uit te werken. Weer een stapje dichter bij mijn doel! Deskundig én met warmte mensen begeleiden


Margreet - 01 maart 2016

Oei... herkenbaar!! :-)


Margo Schrama - 01 maart 2016

Zo herkenbaar en een hulp om om te gaan met: 'Wat doe ik met mezelf als de ander niet is zoals ik zou willen.' Dank voor het schrijven!


Joke Bruins - 01 maart 2016

Wil heel graag dit boekje! De beschreven cliënten zijn zeer herkenbaar en soms trap ik in de valkuil dat ik neig om aan een dood paard (client) te gaan trekken. Zo'n energievreter die mij met een negatief gevoel achterlaat. Achterover leunen en minder hard proberen helpt wel, maar toch is er soms die twijfel: doe ik het wel goed genoeg?


marijn - 01 maart 2016

Handzaam. Praktisch. Snel. Voor alles een oplossing? Ben benieuwd!


Wim van Eck - 01 maart 2016

de mens achter de patiënt, er zijn redenen waarom mensen doen zoals ze doen, wie goed doet, goed ontmoet. niet alleen in de directe zorg, maar ook in facilitaire dienstverlening is het goed eens over zaken na te denken


john kamstra - 01 maart 2016

Erg interessant artikel wat direct toepasbaar is in mijn praktijk.


Arnoud van der Mheen - 01 maart 2016

Luisteren naar een ander, je verdiepen in het verhaal van de ander: dat valt niet mee in deze tijd van scoringsdrang en outcome meting. je kunt je af vragen of zoiets als een 'betweter' wel bestaat. Of het niet veel meer de door beide zorgpartners ervaren onmacht is die we benoemen als de eigenwijsheid van de ander. Actueel thema.


henkvandentop - 01 maart 2016

boeiend!


mary peters - 01 maart 2016

Een boek van Frederike Bannink trekt direct mijn aandacht - de oplossingsgerichte aanpak kan op vele momenten, zowel privé- als in werksituaties ingezet worden. Het maakt je leven prettiger - denken in oplossingen - denken in vooruitgang - open mind - 'iets' is er, maar hoe nu verder.... Zelf werk ik in het onderwijs en vind de gedachtengoed van Solucion Focused-handelen van grote meerwaarde in relatie tot kinderen, ouders, collega's. Dus ook dit boek ga ik zeker lezen!!!


Whempie - 01 maart 2016

Lijkt me een geweldig mooi boek. herkenning heb ik in de inbreng, is gelijkend op de herstel methode.


Ans Janssen - 01 maart 2016

herkenbaar probleem met naar ik hoop praktische adviezen


leoni Peters - 01 maart 2016

L.s., Ik werk in het onderwijs met studenten en collega's. Al heel vaak heb ik bruikbaar materiaal, raad en advies van goede vrienden, die werkzaam zijn in de zorg, gekregen. Ik hoop ook hier weer van jullie te leren! Met vriendelijke groet, leoni


Katrien Dupont - 01 maart 2016

Vooral de praktische insteek spreekt me aan samen met de positieve benadering van uit de cliënt. toegepaste theorie vanuit de praktijk: lijkt me super om mijn eigen dilemma's met cliënten te verrijken.


M. Roijen - 01 maart 2016

Een "must-have" voor op mijn bureau! Ik hoop er enorm van op te steken in de dagelijkse praktijk. m.v.g. M. Roijen.


Petra Janssen-Daemen - 01 maart 2016

Zonder een beterweter te zijn, is mijn idee dat aandacht en meer vertrouwen in wat de patient zelf aangeeft, sleutelwoorden zijn in interacties tussen patient en de gezondheidsdeskundige. Dit vraagt om een verandering van de doorsnee hierarchisch gevoelige cultuur die nog steeds in veel gezondheidscentra heerst. Veranderen is dan anders tegen zaken aankijken. Verander je perspectief door je in te leven in de ander. Eerst begrijpen dan begrepen worden.


r.landweer - 01 maart 2016

Het lijkt mij een boek waardoor je inzicht in je zelf krijgt en van je client. Waarmee je net de ontbrekende puntjes op de i kunt zetten . een verrijking voor je om nog verder als behandelaar te ontwikkelen.

    Uw internetbrowser is verouderd.

    Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.