maandag 14 oktober 2019

PION en PERK voor meer plezier in je werk

Het PERK-model van de Universiteit van Berkeley beschrijft de vier pijlers van werkgeluk: Purpose, Engagement, Resilience, Kindness (een hoger doel, betrokkenheid, veerkracht en vriendelijkheid).

Heel in het kort komt het erop neer dat je dingen doet waar je van houdt en waar je in gelooft (Purpose); emotioneel betrokken bent bij je werk doordat je plezier hebt in je werk, autonoom kunt handelen en de gelegenheid krijgt helemaal in je werk op te gaan (samen zorgen die voor het Engagement). Veerkracht (Resilience) draait om de vraag in hoeverre je kunt omgaan met tegenvallers en hoe goed je je kunt aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Vriendelijkheid (Kindness) ten slotte gaat om zaken als je empathisch vermogen, een respectvolle en vriendelijke omgang met je collega’s en goed naar elkaar luisteren en niet te beroerd zijn elkaar te complimenteren bij een job well done.

Oude wijn?
Ongetwijfeld kun je je wel herkennen in een of meerdere van deze pijlers en kun je situaties bedenken waarin deze een rol spelen. Hopelijk heb je ook een werkgever die actief probeert om deze pijlers gunstig voor jou en je collega’s te beïnvloeden. Maar als je goed kijkt, zijn deze pijlers onder het werkgeluk een nieuwe invulling van de aloude bouwstenen van overtuiging: ethos, pathos, logos, waarbij de ideale mix van je persoonlijkheid, je inhoudelijkheid en je empathisch vermogen zorgen voor het overtuigen van je publiek. Ik denk dan ook dat ‘kunnen overtuigen’ een onmisbare pijler onder je werkgeluk is.

Immers, wie doelbewust weet waar hij naartoe wil en zich niet makkelijk uit het veld laat slaan, wie zelf beslissingen neemt en wie aardig is voor anderen, is niet alleen gelukkig, maar bovenal ook zeer overtuigend.

Goed verhaal
Haal dus nog meer geluk uit je werk door nog vaker je gelijk te krijgen. Hoe? Combineer je ethos, logos en pathos met het PERK-model: breng op een deskundige, betrokken, flexibele en vriendelijke manier je betoog, waarbij je begint met het schetsen van het uiteindelijke doel, je standpunt, je oplossing. Daarvoor kun je vervolgens heel goed het PION-model gebruiken.

Van PERK naar PION
Daarbij ga je als volgt te werk: schets het probleem en laat zien dat zonder ingrijpen het probleem niet zal verdwijnen (Probleem). Benoem vervolgens helder de oorzaak: een actuele en feitelijke gang van zaken (Inherentie). Toon aan dat jouw oplossing (Oplossing) doeltreffend en uitvoerbaar is (en dus het hogere doel dient). Verzuim hierbij vooral niet om dit op een aanschouwelijke, positieve en vooral ook enthousiaste manier te doen. Besteed ten slotte aandacht aan de nadelen (Nadelen) van je plan, maar toon aan dat deze niet opwegen tegen de voordelen. Op die manier heb jij jouw PION gepositioneerd die je tegenstanders nog maar eens van tafel moeten zien te krijgen. Zet dus een PION in je PERK en vind zo echt geluk in je werk! (bron: Intermediair | Henri Raven)

 

    Uw internetbrowser is verouderd.

    Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.