maandag 26 mei 2025

10 tips voor een positiever gevoel op de werkvloer

We besteden een groot deel van ons leven op de werkvloer. Het minste wat we kunnen doen, is ervoor zorgen dat het er leuk is, toch? Een positief gevoel op het werk is goed voor je mentale gezondheid. Het verlaagt je stressniveau en zorgt ervoor dat je je werk liever en beter doet. Met deze tien tips haal je meer voldoening uit je job en hou je het makkelijk vol tot aan je pensioen!

1. Omring jezelf door positieve collega’s
Positieve mensen zijn aanstekelijk en dagen je uit om zelf ook zo in het leven te staan. Door je te omringen met de juiste collega's trek je als het ware een cirkel van positiviteit rond je heen. Maak het jezelf makkelijker door zelf ook positiviteit uit te stralen, zo vinden gelijkgestemde collega's sneller hun weg naar jou.

2. Leer je nieuwe collega’s kennen
Wie pas een nieuwe job heeft, zit vol enthousiasme om erin te vliegen en alles te geven. Maak daar gebruik van en sla eens een praatje met je nieuwste collega’s. Hun frisse blik biedt misschien ook een ander perspectief op jouw werk.

3. Het glas is halfvol
Om zelf positief te kunnen zijn, is je mentaliteit heel belangrijk. Je kan je moeilijk gelukkig voelen, als je altijd focust op wat er niet goed gaat. Je hoeft daarom niet naïef te zijn, maar als je ergens een positieve draai aan kan geven, dan is dat mooi meegenomen. Kijk daarbij ook naar de kleine dingen: geluk zit vaak in een klein hoekje.

4. Let op met wat je zegt
Je taalgebruik kleurt je blik op de wereld. Doe je negatieve uitspraken en heb je veel kritiek op je omgeving, dan zal je automatisch sneller de slechte kanten van iedere situatie zien. Een positieve instelling kan dat veranderen. Wees dankbaar voor alle kansen die je krijgt en wees niet bang om die dankbaarheid af en toe hardop uit te spreken. Zo zullen de goede dingen ook meer opvallen.

5. Work-life balance
Vind een structuur die bij je past en goed aansluit bij je levensstijl, zonder de balans tussen werk en privé te verliezen. Probeer bijvoorbeeld eens je werkdag af te sluiten door de volgende dag voor te bereiden. Wanneer je het werk dan neerlegt, kan je het volledig loslaten, aangezien je weet dat je alles al op een rijtje hebt voor morgen.

6. Empathie en appreciatie voor anderen
Je collega’s zijn ook maar mensen. Probeer je eens in hun schoenen te verplaatsen en toon begrip voor hun situatie, dan zal je uiteindelijk ook minder hard voor jezelf zijn. Hetzelfde werkt voor appreciatie. Merk de goede kanten van je collega’s op, dan zal je die ook sneller in jezelf herkennen.

7. Een glimlach doet wonderen
Wist je dat je je al beter kan voelen door gewoon wat vaker te glimlachen? Zelfs een geforceerde glimlach kan je hersenen om de tuin leiden waardoor ze gevoelens van geluk vrijlaten in je lichaam. Nog beter is natuurlijk een gemeende glimlach. Lach wat vaker en je voelt je al snel een stuk lichter op je werk.

8. Blijf bijleren
Heb je het gevoel dat je vastroest in je job? Verken dan eens een nieuwe uitdaging in de vorm van een opleiding. Zo breng je verandering in je routine en krijg je andere inzichten in je job. Ook een leuk idee: loop een dagje mee met een collega en leer intern bij.

9. Stel doelen voor jezelf
Motiveer jezelf door persoonlijke doelen te stellen op je werk, zoals het afwerken van een groot project of het blij maken van klanten. Je maakt ze zelf zo groot of klein als je wil, zolang ze maar een drijfveer vormen die je uitdagen om je best te doen.

10. Oplossingsgericht denken
Loop je tegen een probleem aan op de werkvloer? Probeer er dan positief tegenover te staan en focus op de oplossing, niet op doemscenario’s. Het heeft geen zin om je druk te maken over wat er zou kunnen mislopen wanneer je zelf misschien wel de oplossing in handen hebt. Een positieve instelling verandert alles! (bronnen: Jobat, Robert Walters, When I Work, Business Lab)

 

Er is geen item voor de slider gevonden!
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.